Asiakastyytyväisyys v. 2023
LAPPICAN ASIAKASTYYTYVÄISYYSKYSELYJEN TULOSTEN YHTEENVETO
Lappican asiakastyytyväisyyskyselyt, sekä organisaatioasiakkaiden että henkilöasiakkaiden, toteutettiin yhteistyössä Työterveyslaitoksen (TTL) kanssa. Vastausaika oli 25.3.-10.4.2024.
Työterveyslaitos organisoi kyselyiden tiedonkeruun ja Lappican vastuulle jäi lähettää kyselylinkki asiakkaille. Työterveyslaitos raportoi vastausaineiston siten, että yksittäisen vastaajan antamat tiedot eivät käy ilmi. Organisaatioasiakkaiden kyselyn tavoitteena oli tavoitteena selvittää sekä oman työpaikkasi toimintaa että tyytyväisyyttä työterveysyhteistyöhön. Kysely keskittyi mittaamaan organisaatiotason yhteistyön toimivuutta. Henkilöasiakkaiden kyselyn tavoitteena oli selvittää oman työpaikan toimintaa ja tyytyväisyyttä työterveysyhteistyöhön.
Vastausprosentit jäivät molemmissa kyselyissä alhaisiksi; organisaatioasiakkaiden kyselyssä vastausprosentti oli 4,95 % (N=41) ja henkilöasiakkaiden 5,33 % (N=720).
Organisaatioasiakkaat
Organisaatioasiakkaiden vastausten mukaan organisaatiot hallitsevat riskinarvioinnin ja heillä on riittävästi osaamista riskinarvioinnin toteutukseen. Pääsääntöisesti riskinarvioinneissa ovat työpaikoilta mukana johto, esihenkilöt, henkilöstö ja työsuojelu. Organisaatioiden mukaan työterveyshuollolta saa tukea, miten yrityksessä tunnistetaan työolojen vaara työntekijöiden terveydelle, työkyvylle ja työhyvinvoinnille. Kyselyn mukaan 57 % työpaikoista toimittaa riskinarvioinnin työterveyshuollolle.
Työterveyshuolto on pystynyt toteuttamaan toimintasuunnitelman mukaiset työpaikkaselvitykset. Työterveyshuollon ymmärrys työpaikan työolosuhteista koetaan hyväksi ja työpaikat kokevat saavansa tukea kuormitus- ja vaaratekijöiden vähentämiseksi. Työterveyshuollon kehittämiskohteeksi nousee, miten voi tukea työnantajaa parantamaan voimavaratekijöitä työssä.
Työterveysyhteistyön tavoitteellisuus oli arvioitu korkeaksi; työterveyshuollolle asetetut tarpeet ja tavoitteet on suunniteltu yhdessä sekä määritelty konkreettiset toimenpiteet työkyvyn edistämiseksi. Yhteiseksi kehittämiskohteeksi työterveysyhteistyön osalta nousee yhteisten seurantamittareiden luominen ja säännöllisten arviointien järjestäminen.
Yhteistyöstä työterveyshuollon kanssa organisaatiot kokevat pääsääntöisesti olevan aidosti hyötyä organisaatioiden toiminnalle.
Henkilöstöasiakkaat
Asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan 44 % työntekijöistä tietää työterveyshuoltosopimuksen sisällöstä ja 57 % koki työterveyshuollon tiedottavan toiminnastaan riittävästi. Avoimissa vastauksissa korostuu toive työterveyshuoltosopimuksen sisällön avaamisesta. Lappica pyrkii jatkossa työterveysyhteistyössä työnantajan kanssa jakamaan selkeää tietoa sopimuksen sisällöstä työnantajan jaettavaksi eteenpäin.
Vastaajat kokevat ajanvarauksen toimivan pääsääntöisesti hyvin, osa vastaajista toivoo puhelinpalveluiden toiminnan kehittämistä. Vastaajien mukaan he mieluiten olisivat yhteydessä työterveyshuoltoon puhelimitse (76 %) tai sähköisen asioinnin (65 %) kautta. Hoitoon pääsy on toteutunut hyvin tai erittäin hyvin (55 %). Lappica ottaa tarkasteluun puhelinpalvelunsa ja sähköisten palvelujen kehittämisen käyttäjälähtöisemmäksi.
Työterveyshuollon asiantuntemus koetaan hyväksi; vastaajien mukaan työterveyshuolto tuntee työn ja sen merkityksen terveydelle sekä antaa työkykyä tukevaa neuvontaa. Työterveyshuollon puolueettomuus ja tietoturva ovat vastaajien mukaan kiitettäviä. Terveystarkastuksissa on käsitelty työntekijälle tärkeitä asioita ja työntekijät ovat saaneet terveyttä ja työkykyä tukevia toimenpide-ehdotuksia. Sairaudenhoitoon on oltu myös pääsääntöisesti tyytyväisiä. Avoimissa vastauksissa vastaajat toivat esille sen, ettei kaikkia sairauksia voi hoitaa työterveyshuollon kautta työterveyshuoltosopimuksen vuoksi.
Etäpalvelut koettiin toimiviksi, kunhan molemmilla osapuolilla oli riittävät yhteydet ja osaaminen palvelun käyttöön. Eniten etäpalveluista oli käytetty lääkärin ja työterveyshoitajien etävastaanottoja sekä OmaLappicaa. Etäterveystarkastuksien sujuvuuteen ei oltu tyytyväisiä. Lappicassa pyritään sisäisellä koulutuksella sujuvoittamaan jatkossa etäpalveluiden käyttöä.
Valtaosa vastanneista ei tiennyt (56 %), oliko työyksikössä tehty työpaikkaselvitystä ja eivät tienneet annetuista toimenpidesuosituksista (65 %). Työpaikkaselvityksen jälkeen on jatkossa tarkemmin sovittava työterveysyhteistyössä työnantajan kanssa selvityksen johtopäätösten ja toimenpiteiden tiedottamisesta työntekijöille.
Asiakkaiden kokeman kohtelun tai asiakaspalvelun parantamiseksi järjestetään Lappican työntekijöille asiakaspalvelukoulutusta.